Benigní hyperplazie prostaty (BHP): která jídla upřednostnit, a kterým se vyhnout?
Benigní hyperplazie prostaty

Benigní hyperplazie prostaty (BHP): která jídla upřednostnit, a kterým se vyhnout?

BHP je nejčastější nádor u mužů. Jak název napovídá, jedná se o benigní novotvar prostaty, tedy mužské pohlavní žlázy. Je strategicky umístěný kolem výstupu z močového měchýře, to však také znamená, že když se zvětší, může narušit pravidelné močení a způsobit i jiné komplikace s močovým měchýřem a ledvinami. Prostata se začíná zvětšovat kolem 30 let a dál pokračuje podle pravidla 50: ve věku nad 50 let postihuje 50 % mužů, ale naštěstí způsobuje potíže jen 50 % z nich. Mezi běžné příznaky BHP patří častá a naléhavá potřeba močení i po usnutí, obtíže při spuštění a udržování stabilního proudu moči nebo neschopnost vyprázdnit močový měchýř. Zajímavé je, že velikost prostaty neurčuje vždy závažnost příznaků.

 

Příznaky BHP: hraje roli výživa?

Kromě různých dostupných možností léčby – od pilulek po minimálně invazivní chirurgické techniky – ukázal nejnovější výzkum také pozitivní léčebnou roli úprav stravovacích návyků. Změny stravování se při regulaci BHP osvědčily, ať už jako jediná léčba u mírných příznaků nebo jako doplněk k ústně podávaným lékům. Zařadíte-li na jídelníček některé skupiny potravin, zatímco se budete vyhýbat jiným, můžete zmírnit příznaky přirozeného rozvoje příznaků BHP působením buď na velikost nebo na dysfunkci prostaty.

 

Co jíst

Rostlinné bílkoviny v čerstvé zelenině a ovoci mohou být prospěšnější než živočišné. Je to díky nižšímu obsahu nenasycených mastných kyselin, které zvyšují riziko BHP. Různé druhy ovoce a zeleniny obsahují látky přirozeně chránící proti BHP.

  • Lesní plody a rajčata jsou bohaté na antioxidanty, které chrání tělo před toxickými produkty metabolismu.
  • Brukvovité plodiny jsou také bohatým zdrojem prvků chránících prostatu.
  • Citrusy, bohaté na vitamin C, pomáhají udržovat prostatu v kondici.
  • Složky obsažené v česneku snižují produkci cholesterolu a syntézu mastných kyselin, čímž zpomalují rozvoj BHP.
  • Mandle, vlašské ořechy, pekanové ořechy a dýňová semena obsahují zinek, který působí proti enzymům způsobujícím zvětšování prostaty.
  • Serenoa plazivá, známá také jako „saw palmetto“, zamezuje růstu prostaty několika mechanismy.

 

Čemu se vyhnout

Naopak jiné potraviny prostatě prospívat nemusí. Nelze je tedy s čistým svědomím doporučit.

  • Podobně jako omezením červeného masa může zmírnění příznaků BHP pomoci snížení spotřeby mléčných výrobků, jako je mléko, sýr a máslo.
  • Omezení nápojů s kofeinem a čokolády sníží frekvenci a naléhavost močení.
  • To samé platí pro alkohol, který stimuluje tvorbu moči.
  • Dieta s nízkým obsahem sodíku s využitím alternativy soli a omezením zpracovaných potravin může být prospěšné pro prostatu i pro srdce.

Závěrem lze konstatovat, že jednoduché změny jídelníčku a životního stylu mohou pomoci mnoha mužům přirozeně zmírnit příznaky související s BHP. Zdravé stravování s nízkým obsahem živočišných produktů, zato s vysokým podílem čerstvé zeleniny, ovoce a ryb může prostatu ochránit. Zdravou stravou ke zdravé prostatě.

 

Ahmed M. Ragheb, MD, PhD, FECSM

Odborný asistent, Katedra urologie, Univerzita Bání Suvajf, Káhira, Egypt

HFTHQ 21-20
ESSM
Content written by ESSM View all ESSM contents
Bibliografické odkazy

Foods to eat - 2018

Benign prostate hyperplasia and nutrition - K. Das, N. Buchholz - 2019

Může se Vám rovněž líbit

Dokonalé vztahy na sociálních sítích
Novinky
Mluvme o sexu

Dokonalé vztahy na sociálních sítích

Interaktivní technologie jsou v souvislosti se vztahy spojovány s řadou specifických fenoménů vznikajících v důsledku nepřetržitého přístupu k expartnerům, novým potenciálním partnerům, chatu, kybersexu a pornografii. Lidé, kteří se ve velké míře pohybují v prostředí sociálních sítí, mohou u svých partnerů vyvolávat pocity žárlivosti, závisti, podezřívavosti, potřebu dohledu a kontroly, či dokonce sklony k nevěře.

Alternativní přístupy k sexu
Novinky
Mluvme o sexu

Alternativní přístupy k sexu

Když přijde na přetres téma sexu, většině lidí se vybaví především klasická soulož. Snadno tak podléháme představě, že sex je pouze otázkou předehry, penetrace a orgasmu. Mnoho lidí má však v rámci sexu touhy a představy, které se těmto tradičním představám vymykají. Některé partnerské páry se zkostnatělými sexuálními praktikami cítí být ve svém intimním životě dokonce omezovány. Kromě toho nastávají situace, kdy klasický sex s penetrací jednoduše není uskutečnitelný. Naštěstí však existuje řada dalších zůsobů, jak si sexuální styk vychutnat s maximálním potěšením.

Jak znovu rozžhavit pohasínající sexuální život
Novinky
Mluvme o sexu

Jak znovu rozžhavit pohasínající sexuální život

Přestože lidé provozují sex z mnoha různých, psychologicky komplexních důvodů, mezi nejčastěji skloňované motivy, proč mít sex, patří u mužů i u žen shodně sexuální rozkoš (Meston & Buss, 2007). Definice sexuální rozkoše a způsoby jejího dosažení se však různí a jsou vysoce individuální. Je běžné, že některé páry se sexu příliš neoddávají, i když je jejich vztah dlouhodobý a láskyplný. Mohou být sexuálně aktivní jen několikrát měsíčně nebo dokonce několik měsíců nemají sex vůbec.